Skifte av olje og oljefilter
|
![]() |
Oljeskift er en av de vanligste og viktigste servicene som gjøres på en bil, og dette er nødvendig for at motoren skal få tilstrekkelig med smøring. Dette er i hovedsak en enkel jobb å gjøre selv.
Dette er et vanlig spørsmål der flere svar er rett. Det varierer på biltype, motor og kjørevaner. Her er det viktig å sjekke servicehefte om du er usikker.
OBS! Sørg for å ha nok olje til påfyll! Hvor mye olje du har behov for på din bil finner du også i servicehefte.
Slik gjør du jobben
Når du skal bytte olje og filter er det viktig å ha tilgang under bilen. Da det ofte kreves at du skal midt under bilen er en løftebukk det beste, men en jekk og bukker i garasjen gjør også susen. Det kan være en fordel å tappe oljen mens den er varm. Den vil da være tynnere, og urenheter i oljen kan legge seg i bånn når motoren blir kald. 3-4 minutter på tomgang pleier å holde.
Tappe oljen
Når du har en komfortabel høyde på bilen er det på tide å tappe ut den gamle oljen. Det er viktig å ha et fat å tappe den gamle oljen i, og dette godt plassert under tappepluggen som sitter i bunnpannen før denne løsnes.
Når tappepluggen er løsnet vil oljen renne ut. La det gå noen minutter til det kun drypper sakte ned i oppsamleren før du skrur igjen.
Oljefilteret sitter som regel under bilen enten foran, ved siden, eller bak motoren. Det kan være en idé å se hvordan det nye filteret ser ut da det skal være likt det gamle. Noen biler som BMW, Mercedes og nyere Volvoer har et innsatsfilter, og dette sitter som regel oppe i motorrommet. (Se bilder lenger ned)
Filteret løsnes så med en oljfiltertang og skrus helt ut. Det vil da være lurte å ikke snu på dette, da det vil befinne seg olje inne i filteret.
Dypp fingeren i ny olje og smør dette rundt gummipakningen på filteret. Dette gjøres så gummipakningen glir og ikke vrenger seg ved montering slik at det blir helt tett.
Det kan være lurt å fylle litt olje i det nye filteret, men dette kan bli en utfordring dersom det er montert sidelengs. Mange filtere har også en egen monteringsanvisning trykket direkte på seg. "Regelen" er å skru det til pakningen treffer, også ca en kvart runde til.
Når filteret er montert kan du begynne påfyllingen av ny olje. Sjekk i servicehefte hvor mye du skal fylle på din bil. Du skal alltid peile olje med peilepinnen for å se at du har fylt på riktig nivå. Når dette er gjort skal du starte bilen å la den gå et minutt slik at filteret fyller seg med olje, og det er også lurt å se at det ikke drypper olje under bilen så du er sikker på at alt er skrudd riktig til.
Som nevnt over er det noen biler som har et såkalt innsatsfilter istedenfor det tradisjonelle skrufilteret. Dette filteret har en egen beholder, og befinner seg i nesten alle tilfeller oppe ved motorrommet.
Gammel olje skal behandles på riktig måte. Dette skal derfor leveres inn til en miljøstasjon, men de fleste bensinstasjoner er også pliktig til å ta imot dette dersom de selger olje. Mange verksteder tar også i mot dette.