startherbil    info-top info-top

Bytte av bremser på Audi A8 D4

 faceshare2

Da var det tid for bremseskifte på min gamle Audi. Å bytte bremseskiver og bremseklosser er en relativt enkel prosedyre, men krever noe kunnskap om bremsesystemet for å utføres trygt.

ADVARSEL: Skal du bytte bremser bak på biler med elektronisk håndbrekk  må du i de fleste tilfeller ha passende diagnoseutstyr for å frigi bremseklossene. Det kan være ekstrem klemfare på slike systemer hvis de ikke er deaktivert på riktig måte.

Jeg skal bytte bremser framme i dag, men prosedyren er  relativt lik bak på de fleste biler.  Merk deg dog advarselen vedrørende biler med elektronisk håndbrekk. Har ikke bilen dette, men håndbrekk på skivene bak så er ofte stempelet i caliperen skrudd slik at de ikke kan presses tilbake uten at det skrus i riktig retning, det finnes spesialverktøy for dette.

Demontering av bremser:

I dag er jeg så heldig å stå på en bukk i garasjen hos en venn. Dette gjør alltid livet til en fest og jobben til en lek sammenlignet med å ligge på gulvet. Bremser er dog noe du kan bytte greit uten løftebukk da du i utgangspunktet ikke skal under bilen, bare på siden. Jeg skrur av hjulet og får god visuell kontroll over jobben.

Gamle-bremser  Gamle-bremseklosser
For å kunne bytte skiver (og også klosser på denne bilen) må caliperne skrus av. Disse sitter med to store skruer fra baksiden og inn i fjørbeinet. Når det er gjort anbefaler jeg at man binder caliperne fast så ikke de henger i bremseslangen og potensielt skader denne. Selve caliperen inneholder en bøyle som klossene sitter i, denne er ofte kalt glider da den kan gli på styreboltene den er festet med. Her er bilder av caliper med bøyle og klosser samt bøylen løs, caliper med kun klosser og de siste viser klipset til klossene og lokasjonen til skruene for glider. Klossene sitter presset inn i spor i caliperen med klips på baksiden samt et klips som er det for å låse klossene. Begynn med å demonter klipset, så finner du gliderboltene som er kapslet inn med gummihetter fra baksiden av caliper (unbrako). Disse skrus ut og bøylen kan fjernes. Så er det bare å presse klossene ut av stemplet og caliper. Det er også en ledning fra den innerste klossen for bremsevarsel, denne demonteres.
    
gamle-klosser-i-glider Glider-for-caliper gamle-klosser-i-caliper Monterings-klips-caliper Skrue-for-gliderVi bytter også skiver på bilen denne gangen og da caliper er demontert er dette en enkel prosedyre. Jeg skrur ut den lille settskruen som finnes i skiva (ikke alle biler har dette) så er skiven løs og vi kommer til spindel. Det er viktig å rengjøre spindel nøye med stålbørste eller annet egnet redskap (stålbørste på drill er meget bra).  Så vaskes spindel og skive med bremserens, dette er viktig da det alltid er olje og skitt fra produksjonen på de nye skivene noe som kan påvirke bremseegenskapene særdeles negativt.

rengjoring-av-spindel Bremserens-er-vikltig-ved-bytte-av-bremser
Montering av bremser

Vi begynner med å presse stemplet i caliperen tilbake. Da dette er framme på bilen er det enkelt å gjøre dette med en tvinge siden stemplene ikke behøver å skrus. Vær spesielt oppmerksom så du ikke skader gummipakningen som omkranser stemplet. Det vil i så fall føre til at stempelet på sikt vil sette seg fast og du får problemer med bremsene. Når dette er gjort kan vi montere de nye bremseklossene i caliperen og montere tilbake glider. Vi monteres den nye vaskede bremseskiven og setter caliper på plass med de nye klossene rundt denne.
 
Da gjenstår det å montere klipset som vi demonterte tidligere samt kabelen for bremsevarsleren. Gjenta prosessen på den andre siden.

Presse-tilbake-stempel-i-bremsecaliper nye-bremseklosser-i-caliper
Alltid en glede å ha nye bremser på bilen☺

komplette-nye-bremser-ferdig-montert